7 myter om sömn.

Jag själv brukar inte lida av sömnproblem, men det finns vissa enstaka gånger då jag absolut inte kan sova, hur jag än gör.
Här följer 7 myter från Aftonbladet. Vissa sanna, andra inte.

Om jag inte kan somna hjälper det att räkna får

FALSKT

Det är en gammal myt som jag inte tror är speciellt sann. Ska du sova gott så är det bättre att tänka på något skönt och vilsamt, som semester, det behöver inte vara tråkigt och enformigt. Du ska göra det lätt för dig i livet även när du ska sova.

 

 

Om jag vaknar mitt i natten hjälper det att dricka ett glas varm mjölk för att komma till ro

SANT

Det hjälper eftersom man går upp och lugnar ner sig och får lite i magen. Att det hjälper beror på att du har gått upp och gjort något som är mjukt och gott och får chansen att varva ner. Om man ligger kvar i sängen och stressar upp sig över att inte somna om blir det svårt. I stället gör du något som du vet är bra och välgörande och då ökar chansen till att somna om igen. Ligg inte kvar i sängen och stressa upp dig över att du inte somna om.

 

 

Om jag drömmer att jag springer/tränar och vaknar slutkörd så innebär det att jag fått fysisk träning på riktigt

FALSKT

Tyvärr är det inte så. Däremot kan det ha varit så att det har varit en lätt ångestladdad dröm och då kan du känna dig utsjasad. Det har en mardrömskvalitet.

 

 

Skiftarbete förkortar livslängden

SANT/FALSKT

Skiftarbete är inte bra för kroppen, de flesta som jobbar så sover dåligt. Det är inte förenligt med maximal hälsa. Jag har inte sett några studier som visar att skiftarbete i sig förkortar livslängden, men eftersom det oftast samverkar med andra faktorer, som att arbetet är tungt i sig, så kan det ändå göra att man lever kortare.

 

 

Den bästa sömnen får jag innan midnatt

SANT

Oftast får du djupsömnen under den första delen av natten. Om du lägger dig sent så hinner du störas och får i regel en sämre sömn. Det beror bland annat på en stigande temperaturkurva och att ljuset påverkar så vi sover sämre. Men om du har en dygnsrytm där du normalt lägger dig klockan tre på morgonen så får du ändå din djupsömn.

 

 

Kaffe eller te precis innan läggdags gör att jag inte kan sova

SANT

Du dricker både kaffe och te för att pigga upp sig. På morgonen tar du en kopp för att vakna. Båda innehåller stimulerande ämnen som bidrar till att motverka sömn.

 

 

Jag kan sova ikapp om jag sovit dåligt

SANT

De flesta människor sover ikapp den sömn de förlorat i veckan, under helgen. Har du sovit dåligt en natt så sover du ofta bättre nästa natt. Om du har sovit dåligt en längre period fungerar det inte lika bra fullt ut.

 

 

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: